Консультація для педагогів «Критика – як важливе комунікативне уміння»

16.11.2017 15:42

Під час взаємодії з учасниками освітньо-виховного процесу виникають ситуації, коли ми отримуємо критику на свою адресу, або нам необхідно висловити критичне зауваження, тобто взаємодія відбувається у таких системах:

Педагог ←  Адміністрація

Педагог ← Батьки

Педагог ← Співробітники

Педагог → Батьки

Педагог → Дитина

Педагог → Співробітники

Тепер давайте спробуємо зрозуміти кожну із сторін.

Що відчуває людина, яка чує на свою адресу критичне висловлювання? (образа, почуття провини, незадоволення, роздратування).

Як ви гадаєте, чи має на меті людина, що висловлює критичне зауваження, образити вас? Давайте станемо на іншу сторону. З якою метою висловлюють критичне зауваження? Зміна поведінки співробітників, прояснення суті справи, висловлення своєї точки зору, прийняття спільного, більш оптимального в даній ситуації, рішення тощо.

Отже, висловлювання критичного зауваження не має на меті образити чи принизити особистість, це спосіб конструктивної взаємодії у ситуаціях непорозуміння для досягнення спільної мети.

Для того, щоб критичне зауваження було сприйнято та почуто адекватно, безболісно є певні правила його висловлювання.

Фахівці (Старшенбаум Г.В., Панфілова А.П.) виділяють кілька видів ефективної критичної інформації:

1) критика-похвала («Ви багато зробили для вирішення даної проблеми. Тепер необхідно виправити окремі деталі»);

2) критика-співчуття («Мені шкода, що не вдалося вчасно завершити проект»);

3) критика-вказівка («За останній місяць ви навчили тільки два підрозділи. У наступному місяці необхідно залучити до навчання ще кілька відділів»);

4) критика-співпереживання («Я розумію, що ви стомилися, але треба терміново виправити помилки в звіті»);

5) критика-наказ («У зв'язку з невиконанням у строк завдання наказую:…») тощо.

Мистецтво конструктивної критики полягає у тому, щоб вона досягла мети і була прийнята співрозмовником. Дотримання загальних принципів формулювання критичних зауважень сприяє збереженню конструктивних відносин між діловими партнерами:

1) формулювання критики в позитивній формі;

2) критика не особистості. а результатів діяльності;

3) конструктивність, зміст вказівок на конкретні дії;

4) конкретна форма вираження критики (без іронії, сарказму);

5) доступна форма критики;

6) об'єктивність критичних зауважень;

7) корисність критики для партнера і для організації;

8) конкретність зауважень (без узагальнення);

9) критика від першої особи («Я вважаю…»);

10) можливість продовження ділових відносин.

Якщо дотримуватись цих принципів, людина, якій призначені критичні зауваження, прийме негативну інформацію і зробить на її підставі необхідні дії. Однак вищеописані принципи далеко не завжди гарантують адекватне прийняття критики. Статус співробітника, рівень його освіченості, особливості виховання, темперамент, вміння управляти негативними емоціями, наявність навичок конструктивної взаємодії – все це впливає на реакцію щодо прийняття критики. Велике значення має і рівень розвитку емоційного інтелекту.

Давайте пригадаємо теорію трансактного аналізу. Виступаючи в ролі критика, ми, як правило, займаємо позицію Батька. Тому повинні бути готові до дій у відповідь реплік співрозмовника з позиції Дитини («Ой, я сама не розумію, як так вийшло!») або роздратованого Батька («Не треба мене вчити, я і так все знаю!»).

Як сприймати критику на свою адресу

Відповідно до моделі трансактного аналізу, найчастіше критика виходить від неблагополучного Батька, що може провокувати афективну відповідь критикованого. Це часто призводить до нерозуміння партнерів один одного, до конфліктів. Щоб критика виявилася корисною, тобто досягла головної своєї мети, той, кому адресовані критичні зауваження, теж повинен дотримуватися правил і певного алгоритму:

1. Вислухати партнера, не перебиваючи.

2. Усвідомити власний емоційний стан і при необхідності застосувати одну з технік саморегуляції.

3. Виділити зі сказаного тільки факти.

4. Поставити уточнюючі питання.

5. Проаналізувати зафіксовані факти.

6. Спробувати зрозуміти, яку користь можна отримати з висловлюваних претензій.

7. Дати відповідь на критику:

7.1. У разі часткової згоди:

1) коротко резюмувати згоди;

2) сказати, що із запропонованого може бути виправлено (зроблено);

3) продумати, як отриману інформацію можна використовувати для запобігання інших можливих непорозумінь.

7.2. У разі незгоди:

1) викласти контрфакти  (уникаючи зайвої емоційності);

2) вербалізувати свої почуття, використовуючи тільки Я-висловлювання;

3) вербалізувати почуття партнера;

4) взяти тайм-аут («Мені необхідно подумати над тим, що ви сказали», «Я не готовий відповісти на ваші слова зараз», «Давайте повернемося до цього питання пізніше» тощо);

5) використовувати гумор (НЕ сарказм!).

У будь-якому випадку конструктивним виходом з подібної ситуації є висловлювання подяки: «Спасибі, що я це почув саме від вас», «Тепер я знаю, над чим мені треба працювати…», «Спасибі, тепер я знаю вашу думку про…».

Завершити розмову краще виразом надії на подальшу співпрацю.

При необхідності можна використовувати такі техніки захисту від маніпуляцій, як «Наведення туману», «Заїжджена платівка», «Нескінчене уточнення».

—————

Назад


Національна гаряча лінія
Національна дитяча гаряча лінія

Контакт

Сумський санаторний ДНЗ №24 "Оленка"

40009, Україна, м. Суми,
вул. Пушкіна, 49А


(0542) 61-13-33


Оголошення

Обережно: сказ!

03.11.2017 14:24
На виконання протокольного доручення від 01.11.2017  № 7 засідання Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Сумській міській раді управління освіти і науки доводить до Вашого відома, що у зв’язку з виявленням собаки, хворої на сказ, введено карантинні обмеження в межах вулиці...

—————

Національна «гаряча лінія» з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації 0 800 500 335 або 386 (з мобільного). Працює: понеділок – п’ятниця з 10:00 до 18:00

01.03.2017 12:50

—————

Національна дитяча «гаряча лінія» 0 800 500 225 або 772 (з мобільного). Працює: понеділок – п’ятниця з 10:00 до 18:00

01.03.2017 12:48

—————


счетчик посещений