Формування валеологічних знань дітей дошкільного віку - Рева Тетяна Володимирівна, вихователь старшої групи

06.12.2016 16:04

Великий педагог В. Сухомлинський писав: «Я не боюся ще й ще раз повторити: турбота про здоров`я — це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили …»

Навчити дитину змалечку берегти своє здоров`я — завдяння батьків і педагогів. Дуже важливо з раннього дитинства сформувати валеологічний світогляд, мотивацію вести здоровий спосіб життя. Необхідно викликати у дітей прагнення зберігати і зміцнювати своє здоров`я, переконати у тому, що здоров`я кожного значною мірою залежить від способу його життя, сформувати поняття про те, що здоров`я – основа щастя людини.

Дошкільники ще з раннього віку оволодівають певним обсягом стихійних знань про здоровя, їх цікавить власний організм, вони намагаються дослідити його на своєму рівні.

Малюки несподівано для себе роблять відкриття, наслідуючи дорослих, догядаючи власне тіло. Щоб дитина знала, що таке здоров`я, що впливає на нього, що для нього корисне, а що – шкідливе, як зберегти і зміцнити своє здоров`я і здоров`я інших людей, мають ретельно подбати дорослі . Головне – правильно дібрати інформацію для дітей: щоб вона була науково обгрунтованою, доступною для сприймання дошкільнятами, зорієнтована на формування в них практичних навичок дбайливого ставлення до свого здоров`я, спиратися на традиції українського народу щодо збереження та зміцнення здоров`я.

Однак валеологічні знання лише тоді матимуть практичну цінність, коли будуть трансформовані у навички здорового способу життя, а цей процес відбуватиметься лише за умови активного використання дітьми отриманих знань у різних видах діяльності (ігровій, предметно-практичній – зображувальній, театралізованій, дослідницькій, трудовій і повсякденній; спілкуванні й навчанні). Уся життєдіяльність дитини повинна бути спрямована збереженню і зміцненню здоров’я. Метою оздоровчої роботи є створення стійкої мотивації і потреби в збереженні свого власного здоров’я та здоров’я оточуючих. Для цього треба дати дітям у доступній для них формі елементарні знання і практично закріпити їх. На початку діти мають засвоїти назви частин тіла тварин і їх призначення через загадки про тварин, розглядання картинок, читання казок. З дітьми треба гралтися в настільно-друковані ігри «Збери картинку», «Чий хвіст?», «Чий ніс?» тощо. При знайомстві з частинами тіла людини намагатися підвести дітей до розуміння того, що люди повинні піклуватися про своє тіло, практично закріплювавши у повсякденному житті дітей, режимних моментах, наприклад при одяганні на вулицю говорила: «Краще зав’язуйте шапочки, щоб вашим ушкам було тепло». Добре допомагають в роботі прислів’я та приказки, діти самі повторюють їх: «Бережи ніс у великий мороз».

Діти мають робяти масаж і самомасаж, де закріплюють назви частин тіла. Наприклад: руки (права, ліва), плече, передпліччя, кисті рук, пальці, голова, брови, ніс, підборіддя, лоб, потилиця тощо. Робити вправи на дихання, особливо діти люблять дмухати мильні бульбашки. Дітям дуже подобаються пальчикові ігри. Використовуючи різні пальчикові ігри в роботі, діти легко запам’ятовують назви пальців. Проводити масаж стопи і ходьбу босоніж по килимку здоров`я (чередуючи м`яку та тверду поверхні), по масажному килимку і щоденні ванни для ніг. 

 

 Процес виховання валеологічної культури забезпечується активністю і самостійністю самої дитини. Завдяки цьому, у малят закріплюються початкові навички догляду за власним тілом; правильно миють руки, користуються рушником; проявляють інтерес до ранкової гімнастики та занять з фізкультури; навчаються елементарним прийомам загартування, точкового масажу.

Масаж тіла

Ціль: учити дітей навичкам самомасажу; розвивати навички колективної роботи; закріплювати знання частин тіла; вправляти в умінні розігрівати своє тіло.

 1. Розігріваючий масаж.

 Погладжування. Діти сидять на килимку по-турецкі. На початку заняття розігрівають долоньки, потираючи їх одну об одну, потім м’якими рухами погладжують шию від шийних хребців до гортані (6-8 разів). У перерві між погладжуваннями — повільне повертання голови праворуч, ліворуч далі діти погладжують руки від кисті до плеча. Супроводжують дії словами: «Від кисті до плеча». Потім також по черзі погладжують ноги, супроводжуючи дії словами: «Від стопи до стегна».

 Розтирання й поплескування. Розтирання діти починають із шиї, потім руки й ноги, гомілки, стегна. Поплескування діти роблять із рук. Необхідно звернути увагу дітей, що поплескування м’яких тканин рук і ніг повинне бути дотичним. На заключному етапі діти встають на стопи й розігрівають їх, по черзі потираючи об килим.

 2. Парний масаж.

 Пропонується дітям вибрати собі пару й положення для виконання масажу. Можна використати гімнастичні м’ячі (одна дитина лежить на м’ячі, інший, стоячи, робить йому масаж). Можна вибрати положення лежачи на підлозі (одна дитина лежить, іншої робить масаж, сидячи верхи або поруч на колінах).

 Опис масажу:

 — розігрівання своїх долоньок;

 — погладжування (від плеча до попереку);

 — розтирання (поперемінно долоньками, ялинкою);

 — погладжування;

 — ігровий масаж («Курочка поклювала», «Гусаки поскубли»);

 — погладжування;

 — ігрова вправа з вокалізацією на видиху (звук «а») «Слон пройшов». М’якою стороною кулачка діти постукують по спині товариша. Від плечей до середини спини й назад до плечей. Лежача дитина вимовляє на видиху «а»;

 — погладжування.

 Крапковий масаж рук і тіла

 Щоденний самомасаж і взаємомасаж (масаж товаришеві) рук і тіла після денного сну.

—————

Назад


Національна гаряча лінія
Національна дитяча гаряча лінія

Контакт

Сумський санаторний ДНЗ №24 "Оленка"

40009, Україна, м. Суми,
вул. Пушкіна, 49А


(0542) 61-13-33


Оголошення

Перенесення робочих днів у 2018 році

20.02.2018 10:31
Шановні батьки! Інформація до Вашої уваги! Переносяться робочі дні з:  п’ятниці 9 березня на суботу 03 березня; понеділка 30 квітня на суботу 05 травня; п’ятниці 29 червня на суботу 23 червня; понеділка 24 грудня на суботу 22 грудня; понеділка 31 грудня на суботу 29...

—————

Національна «гаряча лінія» з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації 0 800 500 335 або 386 (з мобільного). Працює: понеділок – п’ятниця з 10:00 до 18:00

01.03.2017 12:50

—————

Національна дитяча «гаряча лінія» 0 800 500 225 або 772 (з мобільного). Працює: понеділок – п’ятниця з 10:00 до 18:00

01.03.2017 12:48

—————


счетчик посещений