Консультація для педагогів "Музична казка в сучасній педагогічній практиці"

08.02.2018 13:48

Казку люблять всі: і дорослі, і діти. У чому ж секрет цієї загальної любові до казки? Головне те, що казка – це втілення народної мрії, уявлення народу про справедливість, про перемогу над простором і часом, втілення віри в могутню силу рідної землі. Народний казковий герой, ідеал народу — носій правдивості та великодушності, фізичної душевної сили, постійно готовий поставити цю силу на вірність добру і справедливості.

Казка, будучи важливим засобом розумового розвитку дитини, розвиває фантазію, допомагає зрозуміти музику. Але і музика «наповнює казкові образи живим биття серця і трепетом думок. Музика вводить дитину у світ добра» (В.Сухомлинський). Казка дає потужний поштовх розвитку добрих почуттів у маленькій людині. 

Музична казка – це яскравий емоційний виклад казкових подій, що мають духовно-моральний зміст.

Мета: пізнавати багатий світ почуттів і переживань, розвиток творчих здібностей, збагачення позитивного досвіду, формування морально-естетичних якостей дитини дошкільника засобами казки.

Актуальність: надати дітям розкрити свій творчий потенціал, сформувати потребу у реалізації і вдосконаленні своїх художньо-естетичних здібностей.

Завдання:

  • Створити умови для розвитку творчої активності дітей, що беруть участь у театральній діяльності.
  • Удосконалювати артистичні навички дітей в плані переживання і втілення образу, а також їх виконавські вміння.
  • Навчати дітей елементам художньо-образних виразних засобів (інтонація, міміка, пантоміма).
  • Активізувати словник дітей, удосконалювати звукову культуру мовлення, інтонаційний лад, діалогічну мову.
  • Формувати досвід соціальних навичок поведінки, створювати умови для розвитку творчої активності дітей.
  • Ознайомити дітей з різними видами театру (ляльковий, музичний, дитячий, театр звірів та ін.).
  • Розвинути у дітей інтерес до театральної ігрової діяльності

Особливості змісту казки: цікавий сюжет, активна участь дітей, невимушені емоції, осучаснення свят.

У роботі з молодшими дошкільнятами я використовую нескладні п'єси. Наприклад, «Нянина казка», «Мама» з «Дитячого альбому» П.Чайковського, «Вечірня казка» А.Хачатуряна. Малюки емоційно відгукуються на музику, чують її загальний настрій, темпові, динамічні особливості, деякі виділяють мелодію. За допомогою педагога вони висловлюються про характер музики, придумують казки, намагаються в малюнках і елементарних рухах передати музичні образи, узгоджувати дії відповідно зміні частин музичного твору. На музичних розвагах з малюками слухаємо, а іноді розігрують музичні казки: «Теремок» музика Т.Попатенко, «Маша і ведмідь» музика Е.Тилічеєвой. У них звучить і інструментальна і вокальна музика, що набагато полегшує малюкам цілісне сприйняття музичних образів.

Для роботи зі старшими дошкільниками з теми «Казка в музиці» розроблені цикли тематичних інтегрованих занять, що включають в себе різні види музичної діяльності.

«Чарівне озеро» – цикл із шести інтегрованих занять для дітей старшого дошкільного віку включає в собі музичні твори А.Лядова «Чарівне озеро» і «Мара», П.І.Чайковського «Баба Яга», М.П.Мусоргського «Хатинка на курячих ніжках». Зі старшими дошкільниками продовжую слухати і розігрувати музичні казки, використовуючи кращі зразки класичної музики. Наприклад, музична розвага за мотивами казки Р.Х.Андерсена «Дюймовочка», де діти виконували танцювальні імпровізації під музику

К.Сен-Санса «Акваріум», Ф.Шопена «Ноктюрн», Е.Гріга «Норвезький танець» і «Ранок», потім висловлюють свої враження в малюнках. Музична казка «Снігова королева» (за мотивами казки Р.Х.Андерсена) була показана дітьми на новорічному святі. Тут звучала музика Е. Гріга «В печері гірського короля», «Танець Анитры»,  М. І. Глінки «Вальс-фантазія», В.С.Баха «Менует» соль-мажор, Ст. Ребікова «Вальс» з опери «Ялинка», Ф.Шопена «Вальс». Детальніше розглянемо основні форми роботи з казкою.

Основні напрямки і форми роботи з казкою:

  • Пісенна діяльність. Пісня – це невелике театралізоване дійство.
  • Музично-дидактична гра (засіб розвитку сценічного настрою міні казкового дійства): «Городня хороводна», муз. Б.Можжевелова, «Кого зустрів Колобок», укр. нар. мелодія.
  • Театралізована діяльність, драматизація, інсценування казки «Жила-була Золота рибка» за участю дітей середньої і старшої групи.
  • Хореографія. Танок перетворюється на міні музичну казку:  «Танець Лисички і Вовка» з казки «Червоний капелюх», «Золоті рибки», у виконанні дітей старшої групи «Ромашки», музична гра-танок«Зайчики та Лисичка», муз. Г. Фінаровського у виконанні дітей молодшої групи «Сонечко».
  • Гра на традиційних та нетрадиційних музичних інструментах за концепцією К.Орфа (засіб озвучення казкового персонажа): «Ой на горі жито, сидить Зайчик», укр. нар. мелодія у виконанні дітей молодшої групи «Калинка»,
  • Психоемоційне розвантаження на основі класичної музики за мотивами казки Р.Х.Андерсена «Дюймовочка», де діти виконували танцювальні імпровізації під музику К.Сен-Санса «Акваріум», Ф.Шопена «Ноктюрн».

Результативність роботи з казкою.

Діти з радістю виконують запропоновані їм ролі, беруть активну участь у театралізованих дійствах; використовують свій творчий потенціал на інших заняттях та у повсякденному житті; отримують задоволення від зіграної ролі улюблених персонажів; природно почуваються перед глядачами, стають дружніми, співпереживають один за одного.

За запитом педагогів та батьків проведені наступні заходи: відкриті перегляди, консультації; співпраця у організації з вихователем святкових ранків, співпраця з батьками (батьки завжди є учасниками святкових дійств), День відкритих дверей, відкриті перегляди музичних казок дітьми дошкільного закладу на Тижні театру. Такі, як «Колобок» у виконанні дітей  молодшої групи «Сонечко», «Ріпка», «Рукавичка» у виконанні дітей молодшої групи «Калинка», «Заяча хатка» у виконанні дітей середньої групи «Волошка», «Пан Коцький» у виконанні дітей старшої групи «Ромашка».

Висновок

Музична казка пробуджує уяву дитини, збагачує її новими смислами, образами та уявленнями, робить дитину більш чутливою і спостережливою.

Стимулює музичні, творчі, акторські здібності дитини, розвиток яких є необхідною умовою виховання гармонійної особистості.

Музичні казки в осучасненому варіанті дають широкий простір для фантазії і доброго гумору.

 

—————

Назад


Національна гаряча лінія
Національна дитяча гаряча лінія

Контакт

Сумський санаторний ДНЗ №24 "Оленка"

40009, Україна, м. Суми,
вул. Пушкіна, 49А


(0542) 61-13-33


Оголошення

Перенесення робочих днів у 2018 році

20.02.2018 10:31
Шановні батьки! Інформація до Вашої уваги! Переносяться робочі дні з:  п’ятниці 9 березня на суботу 03 березня; понеділка 30 квітня на суботу 05 травня; п’ятниці 29 червня на суботу 23 червня; понеділка 24 грудня на суботу 22 грудня; понеділка 31 грудня на суботу 29...

—————

Національна «гаряча лінія» з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації 0 800 500 335 або 386 (з мобільного). Працює: понеділок – п’ятниця з 10:00 до 18:00

01.03.2017 12:50

—————

Національна дитяча «гаряча лінія» 0 800 500 225 або 772 (з мобільного). Працює: понеділок – п’ятниця з 10:00 до 18:00

01.03.2017 12:48

—————


счетчик посещений