Пальчикові ігри - корисні та цікаві

16.03.2016 09:52

Гра є основною діяльністю в дитячому віці. У ній дитина пізнає світ, через неї він вчиться взаємодіяти, розвивається, розуміє, що його люблять. Пальчикові ігри інтуїтивно використовувалися нашими предками для забав дорослих з підростаючим поколінням. І тільки в 19 столітті, завдяки спостереженнями німецького педагога Фрідріха Фребеля, вони набули статусу самостійної розвиваючої методики, що увійшла в систему дошкільного навчання. Саме тоді об'єдналися фахівці з різних областей: етнологи, філологи, педагоги, фольклористи у справі відродження забутих нині потішок, ігор, забав для малюків. Виявилося, що дитячі пальчикові ігри є у різних народностей. До 21-го сторіччя найпростіші вправи були розширені і доповнені демонстрацією картинок, музичним супроводом, тілесними рухами.

Ігри та вправи з пальцями: що вони дають?

Стимуляція дитячих пальчиків і долоні веде до вдосконалення дрібної моторики руки, що впливає на розвиток мовлення дитини, його мислення та інтелект у цілому. Через мільйони нервових закінчень надходить до мозку тактильна інформація, обробляється і відкладається у вигляді набутого досвіду, використовуваного в потрібний момент.

Крім цього дитині важливий тілесний контакт, який можна забезпечити, роблячи рухи спільно своїми і його руками, посадив її під час гри собі на коліна. Саме в ці моменти пальчикові ігри у віршах дозволяють закласти хороший фундамент для навчання малюка чогось нового, корисного, цікавого (вивчити овочі, фрукти, рахунок, тваринок і багато чого іншого).

Розвиток дрібної моторики може мати музичний супровід. Бубон і маракаси приведуть дітей у захват!

Вчені виявили, що пальчикові ігри розвивають фантазію, координацію рухів, служать в цілях релаксації,  готують руки до письма.

Класифікація пальчикових ігор

Як такої затвердженої класифікації пальчикових ігор не існує. Умовно їх можна розділити таким чином:

По активності учасників: сидячі, що виконуються за столом або сидячи на підлозі (наприклад, «Чоловічок» — імітація ходьби вказівним і середнім пальцями, коли інші стиснуті в кулачок); активні, в яких крім пальців задіяні верхні і нижні кінцівки, голова, тулуб.

Гра «Ніжки»:

Великі ноги (діти здійснюють ходьбу на місці) йшли по дорозі (йдуть, можна по колу).

Маленькі ніжки (встають на носочки) бігли по доріжці (тікають).

Швидко наша крихта (зупиняються) плескає в долоньки (плескають в долоні).

Рученьки втомилися (трусять кистями), на коліна впали (присідають, руки кладуть на коліна долонями вниз).

По супроводу: з музикою і без музики.

Незалежно від того, чи супроводжується гра музикою, вона завжди складена у віршованій формі. Це дозволяє їй бути цікавою (діти краще сприймають інформацію), краще запам'ятатися, підкаже, які рухи потрібно виконати.

За віком:

  •  з народження до року дітям корисно щодня погладжувати, масажувати і цілувати пальчики, стимулювати центр маленької долоньки;
  • з року до 2-х років важливо дати дітям можливість перебирати пальчиками предмети різного розміру (наприклад, крупи, ґудзики), тканини різної фактури і кольору, вчити їх маніпулювання зі шнурками, пальчикового малювання, гри;
  • з 2-х до 3-х років дитина вже може самостійно повторити рухи руками, зібрати нескладну велику мозаїку;
  • з 3-х років дитяча рука розвивається допомогою ліплення й аплікації.

За змістом:

  •  масаж;
  • ігри з пальцями забавлянки («Сорока Білобока», «Коза Рогата», «Сім'я» та ін);
  • ігри з сірниками (рахунковими паличками). «Звірі-будівельники» — перед дітьми кладуться сірники — «колоди». Їм розповідають, що звірятка задумали побудувати теремок, але так, щоб використовувати при перенесенні колод тільки 2 пальця: мізинець і великий (великий і середній, два середніх пальця обох рук);
  • ігри з папером або пластиліном (орігамі, ліпка, аплікація);
  • пальчиковий театр;
  • пальчикова гімнастика («Ми писали», «Паровоз» тощо).

Для того щоб пальчикові ігри виконували свої розвиваючі функції необхідно дотримуватися рекомендацій:

  1. Грайте частіше, із задоволенням, з особистої залученості. 
  2. Віршики вивчайте напам'ять.
  3. Виконуйте всі рухи спільно, промовляючи слова і дотримуючись повільного темпу.
  4. Хваліть ваше чадо, навіть якщо він ще незграбний, а замість слів у нього виходять тільки нечленороздільні звуки.
  5. Ніколи не змушуйте дитину грати, якщо він цього не хоче в даний момент. Переведіть його увагу, підтримаєте інтерес.
  6. Не турбуйтеся, якщо ви не знаєте або не пам'ятаєте ні однієї потішки, яку можна було б використовувати для гри. Читайте малюку будь дитячі вірші, складайте свої рухи, наспівуйте мелодії, спонукайте його до повторення за вами і цей творчий процес порадує вас обох.

 

—————

Назад


Національна гаряча лінія
Національна дитяча гаряча лінія

Контакт

Сумський санаторний ДНЗ №24 "Оленка"

40009, Україна, м. Суми,
вул. Пушкіна, 49А


(0542) 61-13-33


Оголошення

Перенесення робочих днів у 2018 році

20.02.2018 10:31
Шановні батьки! Інформація до Вашої уваги! Переносяться робочі дні з:  п’ятниці 9 березня на суботу 03 березня; понеділка 30 квітня на суботу 05 травня; п’ятниці 29 червня на суботу 23 червня; понеділка 24 грудня на суботу 22 грудня; понеділка 31 грудня на суботу 29...

—————

Національна «гаряча лінія» з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації 0 800 500 335 або 386 (з мобільного). Працює: понеділок – п’ятниця з 10:00 до 18:00

01.03.2017 12:50

—————

Національна дитяча «гаряча лінія» 0 800 500 225 або 772 (з мобільного). Працює: понеділок – п’ятниця з 10:00 до 18:00

01.03.2017 12:48

—————


счетчик посещений